W przypadku problemów z zatokami pacjent może zostać poddany endoskopii zatok i nosa. Jest to skuteczna metoda diagnostyki oraz chirurgicznego leczenia chorób zatok u dzieci, a także dorosłych. Stosuje się ją przy wszelkich nieprawidłowościach oraz zmianach nowotworowych. Endoskopia jest alternatywą dla farmakologii, a co najważniejsze – jest nieinwazyjna i w pełni bezpieczna dla dzieci oraz kobiet w ciąży.

Przyczyny zatkanych zatok

Choroby zatok dotykają bardzo wielu naszych pacjentów. Przyczyną schorzeń mogą być między innymi:

• alergie,
  • infekcje wirusowe i bakteryjne,
  • nieprawidłowości anatomiczne,
  • uwarunkowania genetyczne.

Najczęstszym efektem zatkania zatok jest ostre bądź przewlekłe zapalenie zatok. Z ostrym zapaleniem zatok mamy do czynienia wtedy, gdy dolegliwości utrzymują się do 12 tygodni, powyżej tego okresu mowa już o przewlekłym przebiegu.

Zaburzenia odpływu wydzieliny śluzowej mogą objawiać się bólami głowy, utratą węchu oraz prowadzić do powstania:

1. torbieli zatok, które pojawiają się w wyniku nagromadzenia wydzieliny śluzowej w zatoce,

2. polipów zatok, będących konsekwencją nadmiernego rozrostu błon śluzowych,

3. grzybicy zatok w wyniku zaburzonej wentylacji zatok, która sprzyja namnażaniu się grzybów,

4. nowotworów zatok, objawiających się trudnością w oddychaniu przez nos oraz wyciekiem zabarwionej krwią ropy.

Wskazania do endoskopii zatok

Najczęściej wybieraną metodą diagnozującą zapalenie zatok jest badanie endoskopowe Bydgoszcz. Wskazania do endoskopowego badania zatok:

• ostre i/lub przewlekłe zapalenie zatok,
  • ropniaki zatok,
  • torbiele,
  • łagodny nowotwór,
  • wady rozwojowe nosa bądź zatok,
  • ciało obce w zatokach lub jamie nosowej.

Po znieczuleniu miejscowym laryngolog Bydgoszcz wsuwa endoskop (wziernik) do zatok nosowych przez ujście w jamie nosowej. Endoskop jest wyposażony w światło oraz kamerę, które umożliwiają uzyskanie wyniku badania w czasie rzeczywistym.

Przeciwwskazaniem do badania są nowotwory złośliwe lub polipy i nowotwory łagodne o sporych rozmiarach. Endoskopia nie wymaga żadnych przygotowań ze strony pacjenta.

Funkcjonalna endoskopowa operacja zatok

Tego typu operację wykonuje się w celu udrożnienia zapchanych zatok. Przed podejściem do zabiegu należy wykonać badania laboratoryjne oraz tomografię zatok. Endoskopowa operacja zatok przebiega po podaniu znieczulenia ogólnego, a więc jest ona bezbolesna. Do zalet tej metody należy usunięcie ogniska zapalnego bez ingerencji w skórę i błonę śluzową za pomocą cięć, krótszy czas rekonwalescencji oraz mniejszy ból pooperacyjny.

Badanie endoskopowe w Klinice Zmysłów