Zawroty głowy mogą przytrafić się każdemu. Może to być objaw zmęczenia, osłabienia czy też zdenerwowania. Mogą występować po intensywnym opalaniu, podczas przeziębienia lub po gwałtownym podniesieniu głowy. Kiedy jednak zawroty głowy powinny nas zaniepokoić? Jeżeli występują dość często  i zaburzają naszą równowagę. Wtedy należy skonsultować się z lekarzem. Szukając przyczyny zawrotów głowy, powinniśmy skonsultować się z laryngologiem, neurologiem lub kardiologiem.

Zawroty głowy - czym są?

Definicja zawrotów głowy mówi, że jest to uczucie ruchu wirowego własnego ciała lub otoczenia. Zawrotom głowy mogą towarzyszyć wymioty oraz nudności. Często tym objawom towarzyszy również uczucie lęku.

Co odpowiada za utrzymanie równowagi?

Aby utrzymać równowagę naszego ciała, potrzebna jest współpraca narządu wzroku, układu błędnikowego oraz zmysłu czucia głębokiego. Receptory zmysłu czucia głębokiego kontrolują to, w jakiej odległości znajdują się nasze kończyny, nawet wtedy, kiedy mamy zamknięte oczy.

Najczęstsze przyczyny zawrotów głowy?

• Błędnik: znajduje się w uchu wewnętrznym. Uszkodzenie błędnika lub jego stan zapalny mogą właśnie być przyczyną twoich problemów związanych z zawrotami głowy. Aby szybko sprawdzić, czy masz problem z błędnikiem, możesz wykonać prosty test w domu. Zamknij oczy i spróbuj dotknąć palcem czubek swojego nosa. Jeżeli sprawia ci to problem, oznacza to wadliwe działanie zmysłu równowagi.
  • Kręgosłup: skrzywienie kręgosłupa lub inne jego zwyrodnienia mogą uciskać na nerwy, lub naczynia krwionośne, to właśnie może powodować zawroty głowy. Zmiany te zazwyczaj obejmują szyjny odcinek kręgosłupa. Dyskopatia, czyli zwyrodnienie szyjnego odcinka kręgosłupa może powodować ucisk na nerwy, które biegną właśnie wzdłuż kanału kręgowego kręgosłupa lub na naczynia krwionośne, które znajdują się w pobliżu. Kiedy możemy się domyślać, że jest to przyczyna naszych zawrotów głowy? Wtedy kiedy podnosimy gwałtownie głowę patrząc w niebo lub wieszając firanki.
  • Choroby serca: nieprawidłowe tętno, skoki ciśnienia oraz słabe natlenienie krwi to również przyczyna zawrotów głowy. Niedotlenienie mózgu mogą powodować zwężone tętnice szyjne. Miażdżyca, to również choroba, która przy zaawansowanym stadium, dostarcza za mało składników odżywczych oraz tlenu do mózgu.
  • Choroby układu nerwowego: ucisk na nerwy również powoduje zawroty głowy oraz utratę równowagi. Ucisk na nerwy, jak było już wspomniane wyżej, jest spowodowany skrzywieniem kręgosłupa. Ale nie tylko. Toksyny wpływające na układ nerwowy, padaczka czy konkretne leki również powodują zawroty głowy. Czy zdawaliście sobie sprawę, że również depresja oraz stany lękowe również mogą je powodować?
  • Zapalenie ucha: tak, ucho również odpowiada za naszą równowagę. Zawroty głowy mogą występować podczas zapalenia ucha, ale również po zakończeniu choroby. W trakcie stanu zapalnego ucha może dojść do uszkodzenia delikatnych struktur ucha wewnętrznego. Każda najmniejsza zmiana w uchu wewnętrznym może doprowadzić właśnie do zawrotów.
  • Choroba lokomocyjna: związana jest również z wcześniej wspomnianym błędnikiem. Dochodzi do niej wskutek niezgodnych wiadomości płynących do mózgu. Podczas jazdy, wzrok oraz słuch wiedzą wyraźnie, że ciało się porusza, jednak błędnik nie rejestruje żadnego ruchu ciała.
  • Leki: występują pewna grupa leków, nazywana grupą leków ototoksycznych, czyli takich, które uszkadzają ucho. Jakie to są leki? Niektóre antybiotyki oraz leki stosowane w leczeniu nadciśnienia tętniczego.

Twój lekarz w Klinice Zmysłów

Jeżeli od dłuższego czasu towarzyszą ci zawroty głowy oraz zauważasz występowanie u siebie wyżej wymienionych objawów, skonsultuj się z lekarzem laryngologiem, neurologiem lub kardiologiem. Zanim poznasz dokładną przyczynę zawrotów głowy, może minąć trochę czasu, jednak warto odwiedzić tych lekarzy i dowiedzieć się prawdy, która całkowicie może odmienić komfort twojego życia. Klinika Zmysłów znajdująca się w Bydgoszczy to miejsce, w którym możesz poznać przyczynę twoich zawrotów głowy. Nasi profesjonalni lekarze (laryngolog oraz neurolog) poprowadzą cię przez cały etap badań i postawią diagnozę!