Okulistyczne schorzenia wpływają nie tylko na nasz wzrok, ale przede wszystkim na nasz komfort i jakość życia. Choć większość chorób oczu nie daje żadnych objawów na początku, to niezdiagnozowane i nieleczone zaburzenia mogą prowadzić nawet do trwałej ślepoty. Dlatego tak ważne jest, aby poddawać się regularnym badaniom okulistycznym. Przedstawiamy 3 najczęściej występujące choroby oczu, a także ich objawy oraz metody leczenia.

1. Zaćma (katarakta) – zmętnienie soczewki oka

Zaćma to choroba oczu, która objawia się zmętnieniem soczewki oka. Najczęściej pojawia się wraz z wiekiem i stopniowo doprowadza do pogorszenia widzenia, aż w końcu może prowadzić do całkowitej utraty wzroku. Przyczyną może być również stosowanie niektórych leków, uraz bądź inna choroba. Do objawów zaćmy należy:

• zamglone widzenie,
  • problemy z widzeniem w nocy,
  • blask wokół źródeł światła,
  • blaknięcie kolorów.

Metodą leczenia jaskry jest operacja usunięcia zmętniałej soczewki i zastąpienie jej sztuczną.

2. Jaskra – uszkodzenie nerwu wzrokowego

Jaskra jest jedną z poważniejszych chorób oczu, która może, lecz nie musi wiązać się ze wzrostem ciśnienia wewnątrzgałkowego, wywierającego nacisk na struktury oka. Zazwyczaj dotyka osób po 40 roku życia, a ryzyko zachorowania wzrasta wraz z wiekiem. Istnieje kilka postaci jaskry, dlatego choroba może być trudna do zdiagnozowania. Stopniowo zmniejsza się obwodowe pole widzenia. Leczenie może obejmować przepisanie kropli do oczu, przeprowadzenie zabiegu laserowego lub operacyjnego.

3. AMD – zwyrodnienie plamki żółtej związane z wiekiem

AMD jest główną przyczyną utraty wzroku wśród osób starszych, która dotyka centralnej części oka, która jest odpowiedzialna za rozróżnianie kolorów oraz ostre widzenie. AMD może mieć dwie postacie: suchą i wysiękową. W postaci suchej stosuje się suplementację witamin, minerałów i karotenoidów, które spowalniają proces zwyrodnienia. W postaci wysiękowej stosuje się między innymi iniekcje anty-VEGF. Leczenie nie przywraca wzroku, lecz hamuje postęp choroby.